Semakan Status Urusan Perubatan
Perkhidmatan Utama
Aplikasi bagi membuat semakan
Perubatan
Baca selanjutnya: Semakan Status Urusan Perubatan
- Hits: 1130
Baca selanjutnya: Semakan Status Urusan Perubatan
JPA.BP.UBAT.B04 (Pindaan 2024) |
1. Permohonan Tuntutan Perjalanan Bagi Tujuan Rawatan Perubatan |
Muat Turun |
Perubatan 1/09(T) | 2. Maklumat Tambahan Pemohon Bagi Permohonan Ubat/Alat/Perkhidmatan Perubatan/Rawatan |
Muat Turun |
Perubatan 2/09(T) | 3. Maklumat Tambahan Pemohon Bagi Permohonan Rawatan Kecemasan di Hospital/Klinik Swasta |
Muat Turun |
Perubatan 3/09(T) | 4. Maklumat Tambahan Pemohon Bagi Permohonan Rawatan Luar Negeri |
Muat Turun |
Baca selanjutnya: Perubatan - Senarai Borang
Kemudahan perubatan bagi Perkhidmatan Awam adalah sepertimana yang diperuntukkan di bawah Perintah-perintah Am Bab F (Perubatan) Tahun 1974, pekeliling, surat pekeliling dan surat edaran, menetapkan bahawa pegawai dan pesara Perkhidmatan Awam Persekutuan serta ahli keluarga mereka yang berkelayakan adalah layak diberi kemudahan perubatan percuma di hospital/klinik Kerajaan.
Walau bagaimanapun, sekiranya kemudahan perubatan yang diperlukan oleh seseorang pegawai atau pesara Perkhidmatan Awam Persekutuan atau ahli keluarga mereka yang berkelayakan tidak dapat diperolehi di hospital/klinik Kerajaan, kemudahan perubatan tersebut boleh diperolehi di hospital/klinik/agensi swasta atas tanggungan Kerajaan tertakluk kepada pematuhan terhadap syarat-syarat dan peraturan-peraturan yang ditetapkan sebagaimana ditetapkan dalam CERAIAN SR.2.1.1 Permohonan Perbelanjaan Bagi Kemudahan Perubatan.
Rujukan Perintah Am Bab F Tahun 1974 & MyPPSM SR.2.1.1
(https://docs.jpa.gov.my/docs/myppsm/PPSM/SR/Kemudahan-Perubatan/12/)
Jenis Perkhidmatan:
Mesyuarat Jawatankuasa Kabinet Transformasi Perkhidmatan Awam Bilangan 1 tahun 2017 yang bersidang pada 17 April 2017 dan dipengerusikan oleh Yang Amat Berhormat Perdana Menteri Malaysia (YAB PM) – memutuskan fungsi pengurusan kemudahan perubatan pesara awam persekutuan dan veteran berpencen serta ahli keluarga yang berkelayakan diserahkan dan diselaraskan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).
Pesara dan tanggungan yang layak:
*Anak
berumur di bawah 18 tahun; atau sekiranya masih mendapat pendidikan, tidak melebihi peringkat Ijazah Pertama atau
tidak melebihi umur 26 tahun mana yang terdahulu.; atau anak kurang upaya disebabkan oleh kelemahan mental atau fizikal (had-had umur ini tidak akan dipakai)
Walau bagaimanapun bagi anak-anak yang daif yang disebabkan oleh kelemahan otak atau jasmani, had-had umur ini tidak akan dipakai. Istilah ‘anak’ akan termasuk juga anak-anak tiri dan anak-anak angkat yang diambil mengikut undang-undang.
Proses permohonan tuntutan kemudahan perubatan bergantung kepada jenis rawatan perubatan yang diterima oleh pesara. Berikut adalah Bahagian/Jabatan yang bertanggungjawab di dalam proses tuntutan kemudahan rawatan perubatan tersebut:
Kementerian Kesihatan Malaysia
Rujuk kepada MyPPSM SR.2.1.1 bagi jenis kemudahan yang boleh dimohon (https://docs.jpa.gov.my/docs/myppsm/PPSM/SR/Kemudahan-Perubatan/12/)
Kumpulan Wang Persaraan (Diperbadankan) KWAP
Penyediaan surat pengesahan diri dan pengakuan Pesara bagi tujuan pemberian kemudahan perubatan kepada ibu bapa pesara yang sah dan layak.
Berikut ialah dokumen-dokumen yang diperlukan untuk tujuan pengeluaran surat jaminan tersebut:
Baca selanjutnya: Perubatan - Pengenalan